Ethnoglobus » ИСТОРИЯ И ОБЩЕСТВО » Ərzin əşrəfi Naxçıvan (1-ci hissə)

Ərzin əşrəfi Naxçıvan (1-ci hissə)

image

Reyhan Mirzəzadə  

   publisist-politoloq 

                               

Naxçıvan Muxtar Respublikasının yaradılmasının 100 illiyi münasibəti ilə

 

                                        

Dahilər gözəl deyib: “Vətən elin evidir”, “Vətən sevgisi əxlaq gözəlliyini, əxlaq gözəlliyi də vətən sevgisini meydana gətirir”. Böyük tatar şairi Musa Cəlil haqlı söyləyib ki, dəmir işlədikcə par-par parıldar, palçıq ocaq üstə bişir, daşlaşır, kiminki qəlbində vətən eşqi var, vətən torpağında vətəndaşlaşır.

Unudulmaz şairimiz Əliağa Kürçaylının bu sətirlərini oxuyan hər bir yurdsevər, vətənpərvər azərbaycanlı necə qürurlanmasın, ürəyi fəxarət hissi ilə döyünməsin?

 

Şair anam Azərbaycan, sən vüqarımsan,

Nəğməmsən, şeirimsən, şeiriyyətimsən,

Sən mənim dünənki yaralarımsan,

Sən mənim bugünkü səadətimsən. 

 

Görkəmli türk şairi və müəllimi Mehmet Akif Ərsoy Tanrıdan diləyirdi:

 

Ruhumun səndən İlahi, budur ancaq diləyi:

Dəyməsin məbədimin köksünə naməhrəm əli.

Bu azanlar ki, şəhadətləri dinin təməli, 

Əbədi yurdumun üstündə mənim inləməli.

 

Azərbaycan xalqının həyatında özünəməxsus yeri, dövlət xadimi olmaqla bərabər, həm də böyük şair, söz, sənət ustadı kimi tarixdə yaşayan   Şah İsmayıl Xətai müdrik əcdadlarımızdan miras qalmış üç şeyi gələcək nəsillərə vəsiyyət etmişdi: Ana dilimizi, vicdanımızı, Vətənimizi ...

On minlərlə ürəkdə vətən eşqini yaşadan Naxçıvan... Vəfanı, sədaqəti, etibarı ucaldan Naxçıvan... Vətənimizin bir parçası... Millətimizin məğrur yurdu... Mubarizələr məmləkəti... Döyüşlər torpağı, qələbələr məkanı...Gözəlliklər səltənəti... Alimlər, şairlər, rəssamlar, memarlar, təbiblər eli...Tanrının və təbiətin ilahi varlığı...Ərzin əşrəfi... Səni sevməmək olarmı, ey əziz, munis Naxçıvan? 

Səninlə bağlı çox oxumuşam Naxçıvan... Hüsnünə vəsf olunan şeirləri sətir-sətir qəlbimə köçürmüşəm. Qoynunda dünyaya göz açan  istedadlı şairin Məşkur Əkbər “Vətənindir” şeirində dərya-dərya ürəklərin dərinliyindən gələn, büllur çeşmələrinin saf suları tək necə də könülləri riqqətə gətirən fikirlər səsləndirib, xoş arzular dilləndirib, həssas duyğulara ruh verib, qol-qanad verib:

 

Şair, bu qədim Naxçıvanı gəz, vətənindir,

Eşqilə vuran qəlb, nur alan göz vətənindir.

 

Hər abidə şahiddir əzəldən yada nifrət, 

Dost insana göstərdiyi xoş üz vətənindir.

 

Gəlmələrin bax, köksünə dağ çəkdi bu dağlar,

Düşmən başına od ələyən yaz, vətənindir.

 

Gəz Ordubadı, Culfanı, Şahbuzu, Şəruru, -

Zülmət gecəsi, indiki gündüz vətənindir.

 

Hərda ürəyin yansa “Badamlı”, ya “Sirab” iç,

Boldur bu elin sərvəti, sal duz vətənindir.

 

Tusi kimi alim, Əbubəkr kimi memar,

Bəhruz kimi rəssam yetirən öz vətənindir.

 

Heyran xanımın, Cavidin, hal əhli Cəlilin,

Məmməd Səidin yazdığı haqq söz vətənindir.

 

Gör bir nəyə qadirdi bizim iş tutan əllər,

Min-min döşü ordenli oğul, qız vətənindir.

 

Hər damlası bir nura dönübdür Xan Arazın

Seyr et bu günü, sayrışan ulduz vətənindir.

 

Fəxr eylə ki, Məşkur, qoca Şərqin qapısında

Öz əhdinə, öz ilqarına düz vətənindir.

 

Azərbaycanın ilk və yeganə qadın Xalq şairi Mirvarid xanım Dilbazinin  “Naxçıvan” şeiri 1963-cü ilin yadigarıdır. Bu şeiri sevə-sevə və dəfələrlə oxumuşam. Mirvarid xanım sözlərdən rəssam fırçası kimi istifadə edib sanki bu yurdun əsrarəngiz tablosunu yaradır, oxucunu öz yaratdığı tablosuna heyran edir. Oxucu bu tabloda döyüşən, mübarizə aparan və qalib gələn Naxçıvanı da görür. Görür və qəlbi sevinc hissi ilə dolur:

 

Silsilə dağların isti qoynunda

Naxçıvan adlanan gözəlimiz var.

Araz sahilində bağçalı, bağlı,

Sərvətli, şöhrətli bir elimiz var.

Burda ürək kimi istidir torpaq,

Günəşlə doludur hər gül, hər yarpaq.

Mehli zəmilərin yaşıl ümmanı

Şirin söhbətlərə tutur insanı.

 

İnsanlar yenidir, torpaqlar qədim,

Bu yerin sirrini bilmək istədim.

Məbədlər, türbələr, köhnə qalalar,

Coşqun dağ çayları, yaşıl talalar,

Bu geniş düzlərin aynası Araz

Məni xəyallara qərq etmədi az.

Alimlər, şairlər, ədiblər yurdu

Fikrimi min səmtə çəkdi, uçurdu.

 

Dağların döşünə bir dağ söykənmiş,

Uca zirvəsində qədim bir qala.

Buludlar hər yandan üstünə enmiş,

Uçulmuş daşları dalmış xəyala.

Mərdlik abidəsi bu Əlincədir,

Burda günəş ilıq, güllər incədir.

Üstünü ot basmış o yollar, izlər,

Neçə qərinənin sirrini gizlər.

 

 

İrandan, Turandan, Ərəbistandan

Bura ordu çəkmiş hərə bir yandan.

Tapdanmış bağçalar, bağlar diyarı,

Teymurləng – dünyanın o zülmkarı

Bu zəngin torpaqda payım var demiş,

“Payını” qılıncla, qanla istəmiş...

Hər an alovlara, odlara düşmüş

Xalq yenə yaşamış, yenə döyüşmüş...

Torpağın qoynunda qalmış dən kimi,

Göyərmiş günəşli gün görən kimi.

 

Arxada məbədlər, qədim qalalar,-

Möhkəm daşlarını zaman uçurmuş.

Önümdə çiçəkli yaşıl talalar,

Sünbüllü tarlalar yan-yana durmuş.

Qızların dəstəsi yayılmış düzə,

 Torpaqlar qədimdir, insanlar təzə.

 

Şahbuzun dağlarında yerləşən Batabat gölü Naxçıvanın misilsiz təbii mənzərələrindən biridir. Gəmi qaya ilə qonşuluqda yerləşən və şəfa mənbəyi olan Batabat yaylağının iqlimi bir çox xəstəliklərin müalicəsi üçün faydalıdır. Batabat gölü dünyanın qeyri- adi təbiət hadisəsi olan və yeganə üzən adasının mövcud olduğu məkan kimi də şöhrət qazanıb.

 

 Azərbaycan poeziyasında “Naxçıvan  yadigarı “şeir silsiləsinin yaradıcısı hesab edilən istedadlı şair, dramaturq İslam Səfərlinin “Batabat bulağı” da poeziya xəzinəmizin incilərindəndir:

 

Bulaqların bir səmtədir axarı, 

“Salvartının” xoş görünür baxarı;

Biçənəkdən at səyirdib yuxarı,

Yalmanına yata-yata gəlmişəm,

Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.

 

“Qonaqgörməz” düşmənidir təkliyin,

Ayaqları xınalıdır kəkliyin.

Göl üstdəki güllüyün, çiçəkliyin,

Xoş ətrinə bata-bata gəlmişəm,

Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.

 

Dağ cığırı, hər tərəfim duman, çən, 

Boz qayadan cüyür hürkdü qəflətən.

Tüfəngimi sinəm üstə basıb mən

Arxasınca ata-ata gəlmişəm,

Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.

 

Mehmanınam on beşdə mən, beşdə mən,

Gətirmişəm basdırmanı teşdə mən.

Neçə ocaq tüsdülədib döşdə mən,

Birini də çata-çata gəlmişəm,

Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.

 

Vüqarlıdır zirvələrin, qaşların,

Üzə gülür qayaların, daşların.

Mən İslamam, öz səsimi quşların

Nəğməsinə qata-qata gəlmişəm,

Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.

 

Jurnalist G.Şahməmmədli şair İslam Səfərli haqqında yazır:

       “Bağrıma basmışam Azərbaycanı – Araz bir qolumdur, Kür bir qolumdur”, – deyən İslam Səfərli, Azərbaycanı və onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan Naxçıvanı tükənməz ilhamla tərənnüm edib. Naxçıvan elinin hər qarışı nəğməkar şairin yaradıcılığında öz bədii təsvirini tapıb. Bu vurğunluğu biz “Ey axarlı, ey baxarlı, ey gülzarlı Naxçıvanım”, “İki Culfa”, “Əbədiyyət nəğməsi”, “Araz burulub keçir”, “Tanış gözlər”, “Gəlmişəm”,  “Qızlar bulağı”, “Badamlı”, “Görüş yeri”, “Naxçıvanın duzu, qızı, qarpızı...”, “Həsrət nəğməsi”, “Şərur düzləri”, “Çex qızının məhəbbəti”, “Qoşa söyüd”, “Ordubad” və digər şeir və poemalarında aydın görürük. Şair qələmə aldığı əsərlərində “Şeirin, sözün Vətəni, xoş baharlı Naxçıvanım” deyərək ayın seyrə gəldiyi Qızlar bulağını, “Narzan” kimi qiymətli olan “Badamlı”sını, yurdumuzun gözəlliklərinin bir parçası olan Xal-xal meşəsini, Naxçıvanın dərdlərə dərman duzunu, Araz dərdini, bu diyarın göy tarlalı Şərurunu, dalğalarla qucaqlaşan Arpaçayını, “böyük aləm” dediyi doğulduğu Şəkərabad kəndinin təbiətini, Batabatın qəlb ovsunlayan gözəlliyini, Əlincənin əzəmətini, Bəhruz Kəngərli kimi sənətkarlarını, Koroğlu, Babəktək qəhrəman oğullarını, xumargözlü qızlarını yüksək poetik səviyyədə, orijinal bədii vasitələrlə tərənnüm edib. Şair “Şərqin şöhrəti” (böyük ədib Cəlil Məmmədquluzadəyə), “Sevib yaşatdı” (Turan Cavidə), “Naxçıvan yadigarı” (“Naxçıvan yadigarı” mənzərə albomunun müəllifi rəssam Bəhruz Kəngərliyə) şeirlərində isə bu qədim diyarı elm və mədəniyyət ocağı, böyük sənətkar­lar yurdu kimi məhəbbətlə təsvir edir...”

Əlbəttə, bu, qürurverici haldır. Bir şairin öz doğma yurdu, sevimli məmləkətinə məhəbbət dolu silsilə şeirlər həsr etməsi vətənlə vətəndaş,  yurdla eloğlu arasında saf duyğularla cilalanmış bir sevginin təzahürüdür.
 
Naxçıvanın tarixinə dair yunan, ərəb, fars, Azərbaycan, türk, rus mənbələrində xeyli məlumat vardır. Eyni zamanda xalq arasında da müxtəlif rəvayət və əfsanələr mövcuddur. Əfsanələrin birində Naxçıvan bəşər nəslinin ilk beşiyi kimi təsvir olunur. “Ümumdünya daşqını” – “Nuh əfsanəsi” ilə bağlı olan deyimlərdə qeyd olunur ki, Naxçıvan insanın ulu əcdadı olan Nuh peyğəmbərin  ilk dayanacaq yeri olmuş və Nuhun gəmisi burada düşərgə salmışdır. Naxçıvanın Nuh tərəfindən salınmış ilk şəhər və insanların ilk köç yeri olduğunu yazan tədqiqatçılar da olmuşdur. Alimlərdən biri əsərlərinin birində Nuhun Naxçıvanda vəfat etməsini və orada dəfn edilməsini qeyd edir. Belə bir fikrə K. A. Nikitinin “Naxçıvan şəhəri və Naxçıvan qəzası” adlı məqaləsində də təsadüf edilir.

Elm və dövlət xadimi Kamran Rəhimov belə yazır. Yazır ki,

Naxçıvan şəhərinin adını  Nuh peyğəmbərin adı ilə bağlayırlar. Qədim akkad, yəhudi, şumer əfsanələrində “Nuh tufanı” adlanan əfsanəyə rast gəlinir. Onların məzmunu demək olar ki, eynidir. Əfsanənin qısa məzmunu belədir: “Nuh Allah – təaladan xəbər tutur ki, Yer üzü günaha batıb, dünyanın üzünü su basacaq. Ona görə də böyük bir gəmi düzəldib öz ailəsini və hər canlıdan bir cüt götürüb gəmiyə minir. Gəmi səfər zamanı Ağrı dağına, Naxçıvanın şərqindəki İlandağa (əfsanəyə görə “İnandağa”), Ordubadın başının üstündəki Ələngəyə və Arazın sahilindəki Kəmkir dağlarına toxunub keçir. Gəmi Gəmiqayada quruya oturur. Nuh gəmi toxunan dağlara ad verir”.

Əfsanəyə görə, Kəmkir dağı əfsanəvi gəminin dayandığı ilk yer olub. Nuh peyğəmbər buradan Ağrıdağ istiqamətinə yola düşüb, oradan da Naxçıvan ərazisinə gəlib. Yolda bu gəmi Naxçıvanın indiki Culfa rayonu ərazisində olan İlanlı dağa toxunub. Nəhəng gəmi dağın zirvəsinə çırpılmaqla o, iki yerə haçalanıb. Elə o vaxtdan da bu dağ Haçadağ adlanıb.

Bu rəvayətdən də göründüyü kimi, “Nuh tufanı”  Naxçıvan ərazisi ilə bağlıdır. Hətta bəzi alimlərin yazdığına gör, Nuhun qəbri Naxçıvandadır. Lakin erməni mənbələri saxtakarlıqlarından əl çəkməyərək, bunu yenə öz istədikləri kimi yozurlar.

Xalq arasında yayılmış və bu gün də mövcud olan inama görə, Naxcıvan şəhərinin cənubunda Nuhun, şimal-qərbində isə onun bacısının qəbri var. Bu isə o deməkdir ki, Nuh peyğəmbər də, onun ailə üzvləri də bir müddət bu torpaqda yaşayıblar.

XIX əsrin 80-ci illərində Naxçıvanda maarifçiliklə məşğul olan K. A. Hikitinin “Naxçıvan şəhəri və Naxçıvan mahalı” adlı kitabının bir yerində deyilir: “Əfsanəvi gəmi quruya çıxdıqdan sonra Nuh Naxçıvan şəhərinin yerləşdiyi yerdə məskən saldı. Öz  ailəsi ilə birlikdə burada qərar tutdu və gələcək şəhərin əsasını qoydu. Şəhərin ilk məskunlaşma yeri mənasını bildirən adı da  buradan meydana  gəlmişdir”.

          Beləliklə, əsrlərdən əsrlərə, nəsillərdən nəsillərə, ellərdən ellərə bizim zəmanəmizə qədər gəlib çatmış el rəvayətlərinə görə, Naxçıvan torpağına uydurma erməni patriarxı Nou yox, dünya səyahətinə çıxmış əfsanəvi Nuh peyğəmbərin ayağı dəymiş, Naxçıvan da (Nuh çıxan) öz adını buradan almışdır. Nuhun gəmisi İlandağı yararaq orada öz izini qoymuş və nəhayət, qədim Ordubadın dilbər guşələrindən olan alagözlü Göygölə kölgə salan, onu həmişə buzlar ağuşunda saxlayan, öz şəffaflığı ilə brilyantı xatırladan Göygölün keşiyində duran Gəmi qayada özünə əbədi məskən salmışdır. Burada 250 - dən çox qaya daşları üzərində Nuhun gəmisinin, onun sakinlərinin sərgüzəştləri öz əksini tapmışdır. 

 Naxçıvan şəhərində Köhnə Qala deyilən ərazidə Nuh peyğəmbərin  məzarüstü türbəsi bərpa edilmişdirÜç hissədən - sərdabətürbə və çardaqdan  ibarət olan səkkizguşəli bu abidədə tikinti işləri uğurla bitmişdir. Kaşı daşlarla işlənən həndəsi ornamentlər abidəyə  xüsusi yaraşıq  verir. Türbənin çardaq hissəsi isə piramida şəklində əlvan metallardan işlənib.

          Rus tədqiqatçısı V.M.Sısoyev  Nuhun türbəsini təsvir edərkən onun mərkəzində diametri 2 metrə çatan səkkizguşəli sütun olduğunu qeyd edib. XVI əsrin görkəmli ərəb alimi, coğrafiyaşünas Əl-Şərifi nəinki Nuh peyğəmbərin qəbrini, hətta gəmisinin də qalıqlarının Naxçıvanda olması barədə məlumat verib. Yəhidi alimi İosif Flavi də öz tədqiqatlarında Naxçıvan torpağını Nuhun gəmisinin dayandığı ilk ərazi hesab edib. 

 Rus alimləri İ.M.Dyakanov Gəmiqaya qayaüstü rəsmlərindən danışarkən Naxçıvanın Nuhla bağlı tarixinə də toxunub, K.İ.Smirnov isə Nuhun qəbrinin Naxçıvan şəhərinin cənub hissəsində olduğunu göstərib.

          Şair Əli Göydağlının “Gəmiqaya düşüncələri”ndə dediyi röya kimi gözəl düşüncələrə dalır:

          Gəmiqaya şahə qalxmış kəhərdir,

          Ağ buludlar zirvəsində yəhərdir.

          Günəş doğub qaşqasında, səhərdir,

          Elə bil ki, üzəngidir dərələr.

 

          Çay-çeşmələr dağların göz yaşıdır,

          Güney-quzey baharıyla qışıdır.

Hər anında neçə fəsil yaşadır,

Gözəlliyin çələngidir meşələr.

 

Kəkliyə bax, xınalanıb necə də, 

Qaqqıldayıb almır məni vecə də.

Qartal uçur ənginlərdən ucada,

Yorgunluğum belə yerdə dincələr.

 

Zümrüd rəngli çəmənlərə, çölə bax,

Duman örtüb dərələri, tülə bax.

Dağ qoynunda mürgüləyən gölə bax,

Bərəsində yalqız qalıb ov mələr.

 

Zirvələri şanapipik daraqlı,

Keçmişləri Kərəm, Əsli soraqlı, 

Dilə tutsan, Koroğludan maraqlı, 

Ürəyinə dastanlardan söz ələr.

 

Pozulmazdır bu dağların halayı, 

Gəmiqaya adı Nuhdan qalıbdır.

At üstində anam mənə laylayı,

Bu yerlərin havasında çalıbdır.

 

Realist rəssamlıq məktəbimizin banisi olan Bəhruz Kəngərli Nuh peyğəmbərin Naxçıvandakı türbəsini düz altı dəfə naturadan kətan üzərinə köçürüb Həmin nadir əsərlər indi qiymətli eksponatlar kimi Naxçıvandakı mədəniyyət ocaqlarında - Dövlət Tarix Muzeyində və Bəhruz Gəngərlinin ev-muzeyində nümayiş olunur.

Şərqin ən məşhur mağaralarından biri, eyni zamanda Azərbaycanın ən böyük piri olan “Əshabi-kəhf”in adı ərəb dilindən götürülmüşdür və tərcüməsi "mağara insanları" mənasını verir. Onun adı hətta müqəddəs Qurani-Kərimin "Əl-Kəhf" surəsində xatırlanılır, lakin tədqiqatlar göstərir ki, hələ yüz illər bundan əvvəl mağara qədim türklərin müqəddəs sitayiş yeri olub, insanların buradan sığınacaq kimi istifadəetmə tarixi isə ibtidai icma quruluşu dövrünə qədər gedib çıxır.

Xalq arasında deyirlər ki, “Əshabi-kəhf”i yeddi il ardıcıl ziyarət etmək Kərbala, hətta Həcc ziyarətinə bərabərdir. Yəni kimin həmin ziyarətgahlara getmək imkanı yoxdursa, bura getməklə savaba çata bilər.

          Naxçıvanla bağlı olan hər bir elmi məlumat bizdə maraq doğurmaya bilməz. Bəzi tədqiqatçılar “Naxçıvan” sözünün mənşəyinin qədim tayfalardan birinin adı ilə bağlayırlar. A. M. Marr yazır ki, Qafqaz xalqlarının dilində (hazırda çeçenlərin)  “nax” – xalq, qəbilə, “çus” –  insan mənasını verir. “Van” kəlməsi isə qədim Midiya dilində məkan, yaşayış yeri mənasında  işlənmişdir. Demək, Naxçıvan Nax - çau – van (xalq - insan - məkan) sözlərinin  etnotoponomik  birləşməsidir.

          Tanınmış dilçi - alim  A. Axundov yazır ki, “toponimin birinci tərkib hissəsi “Nax”- Nuh peyğəmbərin adının fonetik variantı, türk dillərində isim düzəldən şəkilçi “van” isə qədim İran dilində “yer, məskən” mənalarında işlənən toponimin formasıdır. Beləliklə, “Nuhçıxan” – “Nuh tərəfdarlarının məskəni” mənasını bildirən qədim toponim – Naxçıvan yaranmışdır və bəlkə də bir həqiqətdir ki, fransız alimi Dyubada Monperanın qeyd etdiyi kimi, “Naxçıvan tarix qədər qədim şəhərdir”.

XVI əsr görkəmli türk alimi və səyyahı Övliya Çələbi Naxçıvan şəhərinin yaranışını Turanın əfsanəvi hökmdarı Əfrasiyabın adı ilə bağlayır. Orta əsr tarixçisi Moisey Xoreili eramızdan əvvəl  VI əsrdə baş vermiş hadisələrdən danışanda Naxçıvanın adını çəkir. 

 Naxçıvan qədim şəhərdir, sorağı yüzilliklərin, minilliklərin arxasından gəlir, şəhərin keçmişi, mədəniyyəti, tarixi, yetirdiyi böyük şəxsiyyətlər haqda iftixar hissiylə danışırıq. Lakin bu qədimilikdən bizim günlərə çox az şey gəlib çatmışdır. Əsrlər boyu uzun bir yol gələn bu şəhər dönə-dönə dağıntılara məruz qalıb, sökülüb, yenidən tikilib, yerlə - yeksan edilib, yenidən dirçəlib ayağa qalxıb. Onun tənəzzül dövrü də olub, yüksəliş dövrləri də. 

Tarixi mənbələrdə yazılır ki, Naxçıvan monqolların istilasından sonra demək olar ki, tamamilə dağıdılmışdı. 1253 - cü ildə burada olmuş fransız monarxı Vilhelm Rubruk həmin dövrdə Naxçıvanın səhraya çevrildiyini yazırdı. Amma tarixi bir reallıqdır ki, nə istilalar, nə dağıntılar, nə də düşmənlərin ardı – arası kəsilməyən hücumları, mübarizə dolu qızğın döyüşlər Azərbaycanın bu misilsiz şəhərini yer üzündən silə bilməmişdir. Naxçıvan hər acı zərbələrdən sonra yenidən dirçəlmiş, güc toplamış, daha da inkişafına davam etmişdir.

          12 il Teymurləngin ram edə bilmədiyi, düşmən mühasirəsinə mərdliklə sinə gərən qüdrətli Əlincə qalası! Zaman – zaman yunanların, ərəblərin, monqolların, tatarların hücumlarına məruz qalan, başı çox müsibətlər, bəlalar çəkən Əlincəmiz! Əsası XI – XII əsrlərdə qoyulmuş,  xalqımızın mərdlik rəmzi kimi təsvir edilmiş, fatehlərə qarşı məğrurcasına dayanmış Əlincəqalamız “Kitabi – Dədə Qorqud” dastanında da möhkəm, qüdrətli bir istehkam kimi təsvir olunur. 

          Əlincə qalasının əzəmətli hasarı dağın ətəklərindən başlayaraq pillələr şəklində yuxarıya doğru ucalır və onun “kiçik bir şəhərciyi” xatırladan zirvəsini tamamilə əhatə edir. Qala qapısı Xanağa kəndinə tərəfdir. Qalaya dağın üç tərəfindən piyada yol var. Bu yollar üzərində müdafiə məqsədi ilə hələ orta əsrlərdə qaravulxanalar və əzəmətli bürclər tikilmişdir. 

          Qala üç geniş sahədən ibarətdir. Birinci sahədən ikinci və üçüncü sahələrə qalxmaq üçün daş pillələr vardır. Qalanın əhatə etdiyi ərazidə inzibati və yaşayış binalarının uçmuş divarları və dağılmış təməl daşları indi də görünməkdədir. Qutval adlanan qala rəisi, yaxud qorçubaşı üçün olan binanın yerlədiyi sahə yaxın kəndlərin əhalisi arasında Şahtaxtı adlandırılır. Qalada 600 nəfərədək döyüşçünün yaşaması üçün imkan olmuşdur. Qalanın daxilində mühasirə vaxtı   su ehtiyatı saxlamaq məqsədi ilə qayada müxtəlif ölçülü hovuzlar çapılmışdır. Burada yeddiyə qədər su hovuzu qeydə alınmışdır. Dağın yuxarı zirvəsindən qaya üzərində kiçik arxlar salınmışdır. Həmin arxlar vasitəsilə hovuzlara yağış və qar suyu axıb toplanırmış. Yay fəslində bu hovuzlardan bir qisminin suyu qurusaymış belə, böyük hovuzda həmişə su ehtiyatı olarmış. Qalanın daxilində vaxtilə silah düzəldilən karxanalar, ilxı və mal-qara üçün tövlələr və s. köməkçi vasitələr olmuşdur. Qala bəndinin möhkəmliyi və dağın özünün sıldırım olması onu alınmaz bir müdafiə istehkamına çevirmişdir.

          X əsrdə yaşamış salnaməçilərdən Taronlu Stepan “Ümumi tarix” əsərində müasiri olduğu hadisələrdən bəhs edərkən Əlincəqalanın yerli feodallara məxsus əsas sığınacaq yeri olduğunu qeyd edirdi. Onun yazdığından məlum olur ki, həmin qalada hakim və zadəgan ailələri feodal hərbi toqquşmaları və müharibələr zamanı mühafizə olunarmış. Qalanın arşagid, yəni əşgani, yaxud sasani dövrlərinə aid olduğuna dair fikirlərə dair rast gəlmək mümkündür. Azərbaycan alimi Ə. Ələkbərov hələ XX əsrin 30-cu illərində Əlincəqalada tədqiqat aparan zaman oradakı hovuzların birində sasani dövrünün barelyefi olduğunu müşahidə etmişdir. Hər halda belə bir nəticəyə gəlmək imkanı yaranır ki, qalanın əsası hələ erkən orta əsrlər dövründə, yəni VI – VII əsrlərdə qoyulmuşdur.

          Azərbaycan atabəyləri – eldəgizlərin hökmranlığı dövründə (1136-1225) Əlincə qalasının əhəmiyyəti daha çox artmışdı. Belə ki, həmin qalada eldəgizlərin xəzinəsi saxlanılır və kökmdar ailəsinin təhlükəsizliyini təmin etmək üçün bir sığınacaq yeri kimi istifadə olunurdu. Məhəmməd Cahan Pəhləvanın arvadı, Naxçıvanın hakimi Zahidə xatunun əsas iqamətgahı həmin dövrdə Əlincəqalada yerləşirdi və eldəgizlər dövlətinin xəzinəsi burada mühafizə olunurdu.

XV əsrdə İspaniya səfiri Ryu Qonzalis Klavixo öz gündəliyində məğrur qalamız barədə yazırdı: “Əlincə qalası yüksək və sıldırım bir dağ üzərində yerləşərək, divarla əhatə olunmuşdur. Divarların daxilində, dağ yamaclarının aşağı hissəsində üzümlüklər, bağlar, otlaqlar, bulaqlar və hovuzlar vardır. Qəsr və ya qalaça dağın başında yerləşibdir”. 

          Məğrurluq simvolu kimi ucalan Əlincə, zəmanəmizdə neçə-neçə şairin, rəssamın həvəslə yaratdığı mövzuya çevrilib. Poeziya dünyamızda öz dəsti-xətti olan şair          Nüsrət Kəsəmənli  “ƏIincədə bir axşam” da yazır ki:

Dağlar kəhər kimi yüyənlənibdir,

Görəndə düşmənin donmazmı qanı?

Daşlar yumruq kimi düyünlənibdir

Bu qədər yumruğun sahibi hanı?

 

Zirvələr buludlu,

                   döşlər dumanlı,

Sirli əsrlərin marağı yatıb.

Sandım hər qayada bir dəliqanlı

Marığa yatıb...

 

Bu yerdə kimlərin harayı qalıb

Səs verdim,

              qayalar kəsdi səsimi.

Dağlar Əlincəni çiyninə alıb,

Əlincə dağların zirehi kimi.

 

Göylər od-alovla dillənsə əgər,

Qala ildırımı yıxar dərəyə...

Bir qaya zirvədən gillənsə əgər,

Daşlar qoşun kimi axar dərəyə.

 

Əlincə qalası...

                hər daşı qədim...

Burda qollarıma güc gəldi sanki.

-Bir igid yoxdumu buyursun, - dedim,

Daşlar yaralı tək dikəldi sanki.

 

Burda çox gəlmələr atdan

                                    yıxılıb,

Çoxunun dilində qalıb buyruğu;

Burda qorxaqların qəlbi sıxılıb,

Kişilərin yumruğu...

 

İndi qartallarmı qoruyur dağı, 

Dünənki canlımı hər sükut - kölgə.

Qayalar qoynunda yuva qurmağı

Qonub zirvələrə məğrur durmağı

Qartal igidlərdən öyrənib bəlkə.

 

Gedirəm...

Hiss məni bir də gətirər,

Deyimmi Əlincə güldür, çiçəkdir.

Bu dağa qum əksən, qaya bitirər,

Daş əksən qalaya çevriləcəkdir.

 

 

          Zaman-zaman bu möhtəşəm qala - abidənin müxtəlif ölkələrdən sorağına və ziyarətinə   gələn qonaq şair və yazıçılar öz Əlincə sevdalarını ədəbiyyatın səhifələrinə, poeziyanın misralarına köçürmüşlər. Rus şairi Pyotr Saykonun “Əlincə qalası” şeirinin sevgi dolu harmoniyasına  bir baxın:

 

          Dağlarda vüqarla durub Əlincə,

          Tarixdən əbədi bir xatirə tək.

          Göstərir işğalçı xanlara necə

Bu yer qalib gəlib odlar keçərək.

O, şöhrət qazanıb vuruşmalarda,

Polad səngər olub ellərə dünən.

Amansız Teymurun qılıncı burda

Zirehli döşlərlə düşüb kəsərdən.

Dağların əyilməz təbiətini,

O, bir kitab kimi danışır bizə,

Qoca Nəiminin məhəbbətini

Yadigar saxlamış ellərimizə.

Onun görkəmində bir əzəmət var,

Zirvələr ucadır, dərələr dərin.

Zərbinə dözmüşdür bu sərt qayalar,

Silaha söykənən cahangirlərin.

Bu gün o göstərir bütün cahana.

Odlar ölkəsinin məğrurluğunu,

Şərəf çələngidir Azərbaycana,

Dağlar öz köksündə saxlayır onu.

 

Pyotr Saykonun səmimi duyğularla Naxçıvanın əzəmətli dağlarının hüsnünə vəsf etdiyi “Araz üstdə görüş” şeiri də ürəklər tez yol tapır:

 

Araz sahilində böyük fərəhlə,

Məğrur qarşıladı məni bu dağlar.

Bu yer ilhamımı gətirdi dilə,

Gördüm ki, torpağın min büsatı var.

Bəyaz çalmasında şiş zirvələrin

Bu yurdun əzmini seyr elədim mən.

Çatdı qulağıma ötən illərin

Zəfər sədaları qərinələrdən.

Göründü gözümə qanlı vuruşlar, 

Qranit dağların əzəmətində

O, düşmən önündə, yenilməz vüqar,

Əyilməz olmuşdur darda, çətində.

Baxdım Araz üstə gur işıqlara,

Gördüm ki, zəhmətlə açılır səhər,

O qədər qürurla baxdım dağlara,

Süzüldü qəlbimə odlu sətirlər.

 

Eramızdan əvvəl dördüncü minilliyin sonu, ikinci minilliyin əvvəllərində isə Naxçıvan ərazisində Oğlanqala, Govurqala, Çalxanqala kimi qala-şəhərlər yaradılıb. Onların izləri bu gün də yaşayır.

Naxçıvan şəhərinin adı müxtəlif dövrlərdə müxtəlif tarixi mənbələrdə müxtəlif formalarda işlədilib. İlk dəfə Naxçıvan şəhərinin adı antik yunan filosofu Klavdi Ptolomeyin II əsrdə “Coğrafiya” əsərində qədim yunan dilində Naksuana kimi təqdim edilib. 

Eramızdan əvvəl meydana gələn Naxçıvan şəhərinin adı orta əsr ərəb mənbələrində Nəxcyan, eyni zamanda Nəşəva, yaxud Nəşəvi kimi işlədilir. Əhməd ibn Lütfüllah “Kitab - i cami əd – duval” əsərində yazır: “Nəşəva şəhəri həmin Naxçıvandır”. Nəşəva sözünün ərəd dilində mənası “böyüyən, inkişaf edən” deməkdir. Mənbələrdə Naxçıvanın “Nəxcəvan”, “Nəxcuvan”, “Nəxcuan”, “Nəqcuan” kimi qədim adları da mövcuddur. Bəzi fars müəllifləri Naxçıvanın Nəxcir sözündən meydana gəldiyini qeyd edir. Nəxçir adı Sasani şahı Bəhramın ləqəbi olmuşdur. Mənası “ov, ovu sevən, ovlayan, ov edilən yer və qənimət” deməkdir. Bəhram Sasani şəhəri qurub-yaradarkən bu adı ona vermişdir. Bir neçə tədqiqatçı bu faktı təsdiq etmişlər.

Yazırlar ki, yer üzündə bundan çox əhalisi olan şəhər yox idi. Şəhərin yaxınlığında qala tikilmişdir. Qalada mədrəsə və məscid vardır. Şəhərdə çoxlu saray, köşk və eyvan vardır. Bütün binalar kəcdən və bişmiş kərpicdən inşa edilmişdir. Köşklərin çoxu qəsrlər kimi üç-dörd mərtəbəlidir.  

IX - XI əsrlərdə qədim Naxçıvanın “qızıl dövrünün” kiçicik bir təsvirindən:  “... Naxçıvan qüdrətli Eldəgizlər dövlətinin paytaxtıdır. Şəhər qapılarından çoxminlik ordular uzaq yürüşlərə çıxır və böyük qənimətlə, zəfərlə qayıdıb gəlirlər. Şəhərin küçələrində gur bir həyat çağlayır. Uzaq - uzaq ölkələrə mal dolu karvanlar yola düşür. Naxçıvanın dulusçu, dəmirçi, xalçaçı, zərgərlərinin düzəltdikləri məmulatları dünya bazarlarına daşıyırlar. Araz çayında gəmilər üzür...” 

1064-cü ildə Araz çayını keçən Alp Arslanın qoşunları yerli ustalar tərəfindən düzəldilmiş çay gəmilərindən istifadə etmişdir. 

Hələ X-XII əsrlərdə Naxçıvanda xalçaçılıq öz inkişafını davam etdirirdi. Burada toxunulan əsrarəngiz, gözəl ilmələrlə zəngin olan yaraşıqlı “Naxçıvan” xalçası keyfiyyətinə görə də Yaxın Şərq və Avropa ölkələrində yüksək qiymətləndirilirdi. Bu xalça texniki və bədii xüsusiyyətlərinə görə Qarabağ xalçaları ilə uyğun olduğu üçün həmin xalça növü tədqiqatçı mütəxəssislər tərəfindən “Qarabağ qrupuna” daxil edilmişdir. Naxçıvan xalça ustaları tərəfindən toxunulmuş bəzi xalçalar Təbriz çeşnəli hesab olunur. Naxçıvanda həmçinin nəfis Zili, Şəddə, Vərni kilimlər də toxunurdu. Şəddə və Vərni istehsalının vətəni Naxçıvanın özü olmuş, zaman keçdikcə başqa şəhərlərə yayılmışdır. Zili isə Naxçıvanda toxunulan ən qədim xalça növlərindən biridir. Özünün gözəlliyi ilə məşhur olan Naxçıvan xalçaları artıq orta əsrlərin sonuna doğru Avropa ölkələrinə aparılırdı.

XII əsrdə yaşamış naxçıvanlı rəssam-nəqqaş Osman ibn Səlmanın hazırladığı zərif qablar həmin dövr incəsənətinin ən gözəl nümunəsi hesab olunur. Fransada, Parisin Luvr Muzeyində görkəmli rəssamın kiçik bir kuzə üzərində gümüşlə işlənilmiş əl işi bu gün də qorunub saxlanmaqdadır. Tətbiqi incəsənət ustaları içərisində həmçinin naxçıvanlı zərgər Xəlilin də adı qeyd olunur.

Şərq, xüsusilə İran və türk mənbələrində Naxçıvanı bəzən ərəb və fars kəlmələrindən ibarət olub “dünyanın bəzəyi”  mənasını verən “Nəqşi – Cahan” adlandırırlar. Şəhərin bu təsvirinə ilk dəfə XIV əsrdə Elxanilər dövründə yaşamış Azərbaycan filosofu, tarixçisi, dilçi alimi, dövlət xadimi Məhəmməd ibn Hinduşah Naxçıvaninin “Dərəcələrin təyinində katibin göstərişləri” adlı əsərində və İran tarixçisi, şairi, coğrafiyaşünası, məmuru Həmdullah Qəzvininin “Nüzhət əl-qülub” əsərlərində  rast gəlinir. Məhəmməd Naxçıvani  yazırdı: “Təbriz və Bağdaddan sonra Naxçıvan kimi cəlallı və əzəmətli şəhər yox idi”. Qəzvini Naxçıvan haqqında qeyd edirdi ki, şəhər gözəldir və ona “Nəqşi – Cahan” deyirlər.

Naxçıvan şəhərinin yaranışını Turanın əfsanəvi hökmdarı Əfrasiyabın adı ilə bağlayan Övliya Çələbi XVII əsrdə yazdığı “Səyahətnamə” əsərində Naxçıvandan bəhs edərək yazırdı ki, “Qələyi Naxşivan” Nəqşi – Cəhan həqiqətən dünyanın ən gözəl şəhəridir”. 

Naxçıvan doğrudan da Yaxın Şərqin gözəl və məşhur şəhərlərindən biri olmuşdur. Bəzi müəlliflərin fikrinə görə, “Nəqşi- Cahan”  Naxçıvanın adının mənası olmayıb, bu ad yalnız orta əsr müəllifləri tərəfindən şəhərə verilən epitetdir. Çünki orta əsrlər dövründə Yaxın Şərq ölkələrində “Nəqşi – Cahan” adı ilə məşhur olan başqa şəhərlər də mövcud olmuşdur. Məsələn, Orta Asiyanın Səmərqənd vilayətində “Çoban – Ata” dağının ətəyində “Nəqşi – Cahan” adlı şəhər mövcud olub. Buna baxmayaraq, çox maraqlıdır ki, XVII – XVIII əsrlərə aid rəsmi dövlət sənədlərində də bəzən Naxçıvan şəhərinin adı “Nəqşi – Cahan”, “Nəqşe – Cuan” və yaxud “Nəxcuan”, “Nacəvan” kimi də işlədilib.

XII əsrdə Yaxın Şərqin bir çox ölkələrində olduğu kimi, memarlıq Azərbaycanda da yüksək səviyyədə inkişaf etmişdi. “Naxçıvan memarlıq məktəbi”ninsə özünəməzsus nüfuzu vardı. Xalqın içindən çıxmış onlarla memarlar yüksək zövq və məharətlə yerli inşaat materiallarından istifadə etməklə ən müxtəlif zəngin naxışlar və ornamentlərlə bəzədilmiş əvəzolunmaz gözəl sənət nümunələri yaradırdılar. Naxçıvanda bir çox abidələr: məscidlər, türbələr, karvansaralar, körpülər, yaşayış evləri, hamamlar və s. tikililər inşa edilmişdi. Öz füsunkarlığı, möhtəşəmliyi və möhkəmliyi ilə şöhrət qazanan bu binalar haqqında hələ orta əsr müəllifləri çox bəhs etmişlər. Naxçıvan abidələri içərisində Atabəy və Atababa türbələri xüsusi yer tutaraq Azərbaycan memarlığının şah əsərləri və inciləri hesab olunurlar. XII əsrin görkəmli memarı olan Əcəmi ibn Əbubəkr Naxçıvaninin əsrlərə və nəsillərə yadigar qoyduğu bu cahanşümul abidələr tarixin neçə-neçə əsrlərindən keçərək zəmanəmizə qədər gəlib çıxmışdır. Əcəmi, Atabəy türbəsinin qarşısında duran portalın, eyni zamanda Qarabağlar kəndindəki türbənin qarşısındakı cüt minarənin də memarı və nəqqaşı olmuşdur.

Böyük rus sənətşünası, görkəmli tarixçi-alim Mixail Vladimiroviç Alpatov Naxçıvandakı Atabəy günbəzi haqqında yazmışdır: “Firdovsinin “Şahnamə”si, yaxud Nizaminin “Leyli və Məcnun”u kimi Şərqin ölməz klassik əsərlərində duyduğumuz bəşəri təravət qoxusunu biz Naxçıvan abidəsində duyuruq”. 

Hazırda Naxçıvan Muxtar Respublikasında 1162 tarixi - mədəniyyət abidəsi mövcuddur. Bunlardan 58 abidə dünya əhəmiyyətli, 455 abidə ölkə, 649-u isə yerli əhəmiyyətlidir. 

Naxçıvan şəhərində XVIII əsrə aid tarixi-memarlıq abidəsi olan Xan Sarayı Şərq memarlıq üslubunda tikilmişdir. Abidə XX əsrin əvvəllərinə qədər Naxçıvan xanlarının yaşayış evi olmuşdur. Sarayı XVIII əsrin sonunda axırıncı Naxçıvan xanı Ehsan xanın atası Kəlbəli xan Kəngərli tikdirmişdir. Xan Sarayı 1998-ci ilin aprelindən Naxçıvan Xalça Muzeyi kimi fəaliyyət göstərir. Muzey 8 zaldan ibarətdir. Bunlardan biri Naxçıvan xanlarına həsr olunmuşdur. Yaradıldığı vaxt muzeydə 359 eksponat qeydə alındığı halda, hazırda onların sayı 2000-dən artıqdır. Burada, demək olar, bütün xalça növlərinin və xalça məmulatlarının (məfrəş, heybə, xurcun, çuval, örkən və s.) nümunələri nümayiş etdirilir. 

Əlbəttə, Naxçıvan memarlıq məktəbinin böyük nümayəndələri olmuş və onların zəmanəmizə çatan və çata bilməyən əsrarəngiz abidələrindən bir yazı həcmində bəhs etmək mümkün deyil. Lakin Naxçıvan memarlıq məktəbi haqqında görkəmli sovet incəsənət tarixçisi, professor, Moskvada Şərq Mədəniyyəti Muzeyinin direktoru olmuş Boris Petroviç Denikenin yazdığını xatırlamamaq olmur: “Məlum olur ki, gözəl xalq ustaları, memarları yetirən Naxçıvan memarlıq məktəbi, memarlıq tarixində çox parlaq bir hadisədir”.

XVI əsrin əvvəllərində Səfəvilər dövlətinin ərazisinə daxil olan Naxçıvan yenə əvvəlki əsrlərdə olduğu kimi, ölkənin mühüm sənətkarlıq mərkəzlərindən biri hesab olunurdu. Şəhərda bacarıqlı memarlar, toxucular, dərzilər, misgərlər, dulusçular, zərgərlər, dəmirçilər, bənnalar, başmaqçılar, dabbaqlar və s. sənətkarlar vardı. Şəhər mühüm toxuculuq mərkəzlərindən biri idi. Təbii ki, bu da şəhər ətrafında müxtəlif növdə pambığın becərilməsi ilə bağlı idi. Pambıq becərilməsi geniş yayılmışdı. Mənbələrin verdiyi məlumata görə, Naxçıvanda yeddi növ; “Zaği”, “Munlayi”, “Zəfərani”, “Ləli”, “Xas”, “Bəyaz” və s. adlı pambıq hasil olunurdu.   “Bəhram – yuri” və  “Qələmkar” adlanan basma naxışlı pambıq və çit parçalar çox işlənirdi. İpəkçilik və ipək parça toxuma peşəsi Naxçıvanda əsrlər boyu mövcud olmuşdur. Lakin yerli ipəkçilik bir qədər tənəzzülə uğradığı zaman Naxçıvanda yerli ipəklə bərabər, dünya şöhrəti qazanmış Təbriz, Ərdəbil, Şirvan və Ərəş ipəyindən də istifadə edilmişdir.

Həmin vaxtlar Naxçıvanda meyvə bağları az idi. Şəhər ətrafındakı bostanlarda qovun, qarpız yetişdirilirdi. Naxçıvan üzümü xüsusi şöhrət qazanmışdı. Avropa ölkələri ilə aparılan ticarətdə Naxçıvan xüsusi rol oynayırdı. Çünki Təbrizdən Qara dəniz sahili  şəhərlərinə gedən ən qısa və Qara dəniz vasitəsilə Avropaya gedən yol da Naxçıvandan keçirdi. Naxçıvandan və Culfa tərəfdə Araz çayı üzərinən keçən körpülər bu yolu xeyli rahatlaşdırırdı. Türkiyədən gətirilən yerli və Qərbi Avropa malları Naxçıvan vasitəsilə Azərbaycanın bir çox şəhərlərinə çatdırılırdı.

Avropa və Şərq ölkələrindən bir çox tacirlər, səyyahlar, missionerlər,   siyasi və dövlət xadimləri XVI əsrdən etibarən Naxçıvana gəlməyə başlamışlar.Venessiyadan Vinsento Alessandri, İngiltərədən Nyupiri, Almaniyadan Tekdander, Fransadan Jan Batist Tavarnye və Puley Lekuz,  Türkiyədən qeyd etdiyim kimi, Övliya Çələbi və Katib Çələbi Azərbaycanda, o cümlədən Naxçıvanda olmuşlar.

XVII əsrdə bacarıqlı, bilikli təbib kimi tanınmış İbrahim ibn Zeynəddin Naxçıvaninin həyat və fəaliyyəti barədə olduqca az məlumat qalmışdır. İbrahim hələ gənc yaşlarından atası ilə Dəməşqə getmiş və orada tibb elminin sirlərinə dərindən yiyələnmişdir. Həyatının sonuna qədər çox sevdiyi təbabətlə məşğul olmuşdur. “Təbiblərin rəisi” kimi şöhrət qazanmış İbrahim Zeynəddin eyni zamanda fiqh elmi ilə də məşğul olmuşdur. (Fiqh -ərəbcə bir kəlmə olub “dərindən başa düşmək, anlamaq və qavramaq” mənalarını verir. Qurani-Kərimdə 20 yerdə keçən fiqh kəlməsi və növləri “söylənən sözün məqsədini qavramaq”, “dərindən bilmək” kimi mənalarda işlədilmişdir.

 

 (ardı var)

ДРУГИЕ НОВОСТИ
ВСЕ НОВОСТИ
18:16Договор России и Ирана закрепил, что делать сторонам в случае агрессии (полный текст Договора)10:44İRAN BAŞINA HARANIN DAŞINI SALSIN?12:012023-cü ildə Bəşər Əsəd İran prezidenti İbrahim Rəisini təmtəraqla qəbul etmək istəməyib11:51İnsanlar niyə pirlərə gedir11:59Монгольская средневековая письменная культура08:56Герои летописей и «Слово о полке Игоревом»: Династия Шаруканидов.19:24Uşaq adlarında dünyəviləşmə tendensiyası?17:43Humeyni'nin şiirlerinde tasavvufi motifler09:14MANTRA MEDİTASİYA.16:00О ПЕРСПЕКТИВАХ РАЗВИТИЯ ТЮРКСКОГО МИРА12:09Ərzin əşrəfi Naxçıvan (4-cü hissə)12:05Ərzin əşrəfi Naxçıvan (3-cü hissə)10:10Начался прием заявок на участие в конкурсах TEKNOFEST-2025 в ТРСК21:26«Разложение мозга»: как избежать негативного воздействия соцсетей?12:40Ərzin əşrəfi Naxçıvan (2-ci hissə)11:4912 ölkənin hüquqşünasları Bakıda: Cinayət hüququ müzakirə olundu11:00Ərzin əşrəfi Naxçıvan (1-ci hissə)15:25“Kinomexanikin qayıdışı” (“Kinomexaniki oqardemon”): Talış dilində dünya səviyyəli ilk bədii-sənədli filmin sehrli aləmi...10:58Yalan-palan iran12:50Азәрбайҗан тарихчысы Бакудагы беренче татар актрисалары турында: Аларга янаулар булган20:22Влияние Турции на переходный процесс в Сирии15:27Hicabsız İran10:27Как будет формироваться новый период в Сирии после Асада?20:17Iranda hicabı cərimələrlə "sevdirmək" istəyirlər17:26Nizip Ticarət Palatasına üzv iş adamlarından ibarət nümayəndə heyəti Azərbaycan-Türkiyə İş Adamları Birliyinin qonağı olub.16:57Лиля Брик- муза Владимира Маяковского17:03PEZEŞKİYANIN 1001 DƏRDİ VƏ EHTİMALLAR13:49Hz. İsa (ona salam olsun) nə üçün atasız doğulub?14:53КУШАНСКОЕ ЦАРСТВО – БУДДИСТСКАЯ ИМПЕРИЯ ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ И ИНДИИ17:56İranda yaşayan xalqlar dövlətçiliyə təhdididirmi?10:40Pezeşkiyanın hicab problemləri10:03İRANDA FUNDAMENTALİSTLƏR GÜCLƏRİNİ GÖSTƏRİRLƏR14:24TÜRK DÜNYASI VƏ BƏHAİ DİNİ08:51KKTC, TDT Sivil Koruma Mekanizması’nda tam üyelik hakkı kazandı08:32Bahçeli: Türkiye, Azerbaycan ve KKTC’nin ortak alfabeye hazır olması Türk birliğinin müjdesidir17:14Кимакский каганат – кочевая империя Центральной Азии11:51İRAN PREZİDENTİNİN İLK GERİ ADDIMI20:39Dünya xalqları irqindən və dinidən asılı olmayaraq bir səmavi Mənbədən ilham alır17:59Кто определит итог выборов президента США: лобби или "колеблющиеся" штаты?13:57Мискинджа - Мискискар19:46В Туркменистане широко отметили Праздник туркменского алабая12:17Azərbaycanda xristian olmaq17:57Запреты у кыпчаков.16:57Амбициозный проект Илона Маска Starship: на пути к космическим путешествиям будущего18:01Тибет и Великая Степь в XIII-XX вв.15:17کمال17:40ЕС ввел санкции против представителей властей АТО Гагаузия12:11Dilənçiliyin sosiologiyasına dair qeydlər: ilahi təhdid və mənəvi terror11:59امام علی (ع)14:36В Баку подключились к международной акции "Диктант на лезгинском языке"13:35Geyim və əxlaq haqqında19:37Глава МИ-5 заявил о росте угроз со стороны России и Ирана17:17İranın "Mehestan" partiyası Azərbaycanın Zəngəzur dəhlizi ilə bağlı planlarının qarşısını almaq üçün qəti addımlar atmağa çağırır14:09“Azərbaycan İranın başıdır, baş gedəndə bədən də gedər... General Şadan”09:48İran dini, yaxud dünyəvi dövlət olmasından asılı olmayaraq etnik və dini əyləci əlində saxlayacaq.16:32Организация тюркских государств: 15 лет единства и прогресса20:05Авраам Шмулевич: Иран не в состоянии нанести серьезный удар по Израилю18:38Azərbaycanda Roş Ha Şana bayramı ərəfəsində yeni yəhudi təqvimi dərc olunub15:17Расул Гьамзатова икрам авунай15:08XIX əsr ləzgi ədəbiyyatının məramı13:02Уйгурское национальное движение и Китай в ХХ веке15:32Белорусский народный праздник урожая "Багач" отпраздновали в музее Янки Купалы в Вязынке15:00Многовековая традиция: узбекский плов14:01Etnik kimliyi müəyyənləşdirən DNA nəticələri reinkarnasiya fəlsəfəsinin maddi təzahürüdür.12:59İmam Ali (a.s.) : " ...Sizinle savaşanlarla savaşın."18:24НОГАЙЦЫ В XV-XVIII ВВ.20:11İMAMQULUKƏND11:32Геенна изначально приготовлена не для людей, а для дьявола и его последователей – падших ангелов10:50Cəhənnəm əvvəlcə insanlar üçün deyil, şeytan və onun ardıcılları — yəni düşmüş mələklər üçün hazırlanıb17:41PARA NASIL CEZBEDİLİR?17:34САМОУНИЧТОЖЕНИЕ И БОЛЕЗНЬ19:59İran dövlətinin Bəhai icmasını zəiflətmək və məhv etmək siyasəti davam edir18:05Результаты ДНК и реинкарнация17:57В Турции найдена цилиндрическая печать возрастом около 4 тыс. лет17:00Архаизм Талибана: куда уходят корни одиозного отношения к женщинам в Афганистане22:14Митрополия Молдовы - о паломничестве священников в Россию: У них не было политических целей12:06KUANTUM BİLİNCİ TEORİSİ, AŞKINLIK, KUANTUM PSİKOLOJİSİ VE KURAN AYETLERI11:27"Sionist İsrail və Şeytan Amerika" İranı necə xilas etdi?17:43Ata Atun İngiliz Arşivlerinde Kıprısla İlgili Neler Buldu14:47Сборная Казахстана по кокпару начала первые тренировки на стадионе Игр кочевников в Астане12:04Tbilisidə Qafqaz Kürdlərinin I Beynəlxalq Elmi-Praktiki Konfransı baş tutub.20:29Нафталиевы и Шамиловы — первые горско-еврейские поселенцы Кабарды15:37В Ташкенте состоялась встреча президентов Азербайджана и Узбекистана с представителями деловых кругов двух стран15:27От Еленендорфа до Гейгёля18:11"BİRİNCİ və İKİNCİ" XOŞBƏXTLİK yaxud UTANCAQLIĞIN FƏLSƏFƏSİ!16:08Азербайджан и Казахстан проводят совместные учения «Алтын кыран-2024»21:43Проанализированы возможности Каракалпакстана и определены дальнейшие задачи17:27Погромы в Британии стали итогом исламофобской пропаганды21:04Период Яхьи Синвара в сопротивлении19:32КЕМ БЫЛИ ДИ И ЖУНЫ? Внутренняя Азия и Южная Сибирь от пришествия индоевропейцев до империи Хунну19:42Кыргызские женщины сохраняют традицию головного убора «элечек»20:43Президенты стран Центральной Азии на встрече в Астане выступили за продвижение общих интересов20:03Итоги выступления спортсменов из Центральной Азии на Олимпиаде — 202415:03В Баку отметили День Абая - Bakıda Abay Günü qeyd olunub14:55Бакуда Абай күні аталып өтті15:19СЛАВЯНЕ В ДЕШТ-И КЫПЧАКЕ19:07Великобритания сосредоточилась на защите Израиля военным присутствием в Средиземноморье и на Ближнем Востоке11:41Azərbaycanda etnik talışlar türkdilli toplumda özünü necə hiss edir15:05تئوری آگاهی کوانتومی، استعلایی ، روانشناسی کوانتومی و آیات قرآن14:50ТОТЕМЫ У КЫПЧАКОВ11:38Азербайджанские ковры в Музее Ислама, в Иерусалиме15:00Чем обернется для региона убийство лидера ХАМАС?10:49Исчезнувшие народы. Авары10:29Как будет формироваться внешняя политика Ирана в эпоху Пезешкиана?14:05ЭТНИЧЕСКАЯ СТРУКТУРА ВОЖДЕСТВ «ЛУКОМОРСКИХ КЫПЧАКОВ»11:19«Йаум Азым» – День Великий14:35Qasım Qasımzadənin ədəbi-elmi portreti16:02MULTİKULTURALİZM MƏRKƏZİNDƏ “AZƏRBAYCANDA YAŞAYAN TATLARIN ETNO-KONFESSİONAL TARİXİ” MÖVZUSUNDA TƏDBİR KEÇİRİLİB15:37А.Клесов: Древние арии - кто они были и откуда?12:33В Монголии проходит VII Международный фестиваль исполнителей на Морин Хууре15:09Исторические традиции кыргызского народа: «Кыргызское кочевье»14:47Pulu necə cəlb etməli və saxlamalı?14:33MÜKEMMELLİK13:16От кыпчаков к казахам. Политическая история Восточного Дешт-и-Кыпчака в XIII – начале XVI в.13:27"Эй, джони ман". Как Полад Бюльбюль-оглы и Орифшо Орифов дали концерт в Таджикистане13:12Как вызвать дождь в Таджикистане? Проводим специальные таджикские обряды12:52Христианство в Кавказской Албании17:05Состоялся первый Курултай по этнотуризму "Кочевой путь Гянджабасара и традиции кочевья: по следам предков"11:36CAMAL LƏLƏZOƏ - ƏDİB, ŞAİR, TƏNĞIDƏKƏ...11:17Кыпчаки в христианском мире (вопросы адаптации и ассимиляции).15:54İsrail'in askere almaya çalıştığı Ultra Ortodoks Yahudiler kimler, neden direniyorlar?15:19آگاهی «متفاوت» انسان دشت نشین زمان و مکان را تعریف می کند15:06Moscow’s New Language Policy Document Drops All References to Problems of Non-Russian Languages Contained in 2021 Draft12:33Cостоится первое официальное заседание Satellite Rotary Club Baku İnternational Shahdag Qusar15:34Iran recruits former Afghan soldiers for Middle East conflicts10:32İranda 14-cü prezident seçkiləri keçirilir19:15Битвы империй за Азербайджан (XIII-XV вв.)19:00Наследники культуры Золотой Орды. Опыт исторической биографистики деятелей культуры тюрко-татарских государств15:45Башкортостан в ХХ – XXI вв.21:15Турецкий преподаватель изготавливает тюркские музыкальные инструменты в мастерской вуза в Бишкеке21:06Гнезда, насчитывающие столетия: «птичьи дворцы» Османской империи18:52Национальный татарский праздник Сабантуй отметили в Азербайджане17:32Туркменская литература. Попытка исторической биографистики17:05Праздник "Тун пайрам" прошел в Хакасии16:04Bir İranlıyla İletişim Kurmak Şatranç Oyununa Benzer Veya İranlıların Psikolojik Portresi15:57Стремление к совершенству – естественное желание09:58İranda 14-cü prezident seçkiləri18:36Крымскотатарская поэзия ханского периода. Опыт исторической биографистики12:49ЧЕРКЕСЫ МЕЖДУ ТЮРКАМИ И РУССКИМИ19:04İRANDA İSLAHATÇILAR İSLAHATÇI OLSALAR, MƏSUD MƏSUD OLAR19:18Суть еврейских праздников. Шавуот: обретение свободы19:15Суть еврейских праздников. Шавуот: Тора жизни23:4412 ИЮНЯ-ДЕНЬ НЕЗАВИСИМОСТИ РОССИИ15:03Социально-философское наследие Махтумкули Фраги: преемственность идей мира, гуманизма и национального единства13:50КАБАРДИНЦЫ МЕЖДУ ТЮРКАМИ И РУССКИМИ16:57Bəhai icması və Dini Komitənin birgə “Qlobal sülh: Elm və dinin vəhdəti” mövzusunda elmi-praktik konfransı keçirilib16:01DÖVLƏT KOMİTƏSİNİN SƏDRİ BEYNƏLXALQ BƏHAİ İCMASININ BMT-DƏKİ BAŞ NÜMAYƏNDƏSİ İLƏ GÖRÜŞÜB15:01КРЫМСКИЕ ТАТАРЫ И КНЯЖЕСТВА ЦЕНТРАЛЬНО-ВОСТОЧНОЙ ЕВРОПЫ 1538-1713.09:06Bozkır insanının "farklı" bilinci zamanı ve mekanı tanımlar18:52ТАЛАНТ, ПРЕДАННОСТЬ И СОСТРАДАНИЕ ХИРУРГА КАМИЛЯ АБДУЛЛАЕВА15:32Татары под властью русских 1552-1913 гг.10:08Qüds, Azərbaycan və Dağlıq Qarabağ17:01“ANAJ” saytının beynəlxalq məsələlər qrupu Azərbaycan Respublikasını Şah İsmayıl Xətaiyə sahib çıxmaq əzmində ittiham edir.15:32«АЗ ХУРОСОНАМ КАШИДӢ, ТО БАРИ ЮНОНИЁН…». Ба гиромидошти хотираи мутафаккири бузурги тоҷик мавлоношиносони ҷаҳон дар Париж ҷамъ меоянд15:00Изучение этнических стереотипов в среде грузинской молодежи («свои – чужие” в обществе)13:53Məqtəl ədəbiyyatının nümunəsi kimi Məhəmməd Füzulinin “Hədiqətüs-süəda” əsərinə metodoloji yanaşmanın özəllikləri09:27Osmanlı dövlətində qeyri-müsəlmanlara qarşı münasibət09:17Раскрытие сокровенного: Общее и частное при даровании Торы09:06Недельная глава «Бемидбар». Лиминальное пространство21:21«КОХИ НАВРУЗ» – СОВРЕМЕННОЕ ТУРИСТИЧЕСКОЕ ЧУДО ТАДЖИКИСТАНА22:43В Таджикистане заблокированы сайты террористических и экстремистских организаций, также запрещён ввоз их литературы21:06В Азербайджане прошел прекрасный татарский национальный праздник "Карга боткасы".20:42İran prezident seçkilərinə hazırlaşır09:27როგორია აკაკი წერეთლისა და ნატალია ბაზილევსკაიას ერთადერთი ვაჟის ისტორია21:07İRAN ASSİMİLYASİYA SİYASƏTİNİ DAHA İSRARLA DAVAM ETDİRİR19:29Ləzgi-Azərbaycan ədəbi əlaqələrinin möhkəm dayaqlara söykənmiş zəngin tarixi əsrlərin dərinliklərinə gedib çıxır.19:21В Шуше состоялось заседание министров образования Организации тюркоязычных государств19:11Irak Türkleri – Azerbaycan İlişkilerinde Yeni Ufuklar18:33Azerbayacan’nın resmi olarak KKTC’yi tanımak için kendi ülke çıkarlarına uygun bir zamanı beklediğine işaret etmektedir.21:11Загрязненный воздух и шум в раннем возрасте увеличивают риск психологических расстройств20:28Bab və babilik: Bir tarixi hadisənin izi ilə17:37DOKUZ OĞUZ DESTANI BAZINDA TÜRK DESTANLARINDA VE KUTSAL KİTAPLARDA İNSANIN YARATILIŞI12:53Talış folklor mahnılarının tədqiqatçıları arasında xalq artisti və pedaqoq Zümrüd xanım Məmmədovanın rolu12:39Политическая ситуация в Иране после гибели Раиси15:13SÜLEYMAN STALSKİ "DƏRƏYƏ SU GƏLDİ DEYƏ"-СТIАЛ СУЛЕЙМАН "КlАМУ САДРА СЕЛНА ЛУГЬУЗ"15:06Dahi rus şairi haqqında yeni kitab - “Bəşəri poeziyanın əbədiyyət günəşi”12:26MƏHƏMMƏD HÜSEYN ŞƏHRİYARIN ANASI20:53“Ekoloji mədəniyyət, mənəvi dəyərlər və vətəndaş cəmiyyətinin həmrəyliyi”» mövzusunda respublika kulturoloji seminar keçirilib.11:55Derheqa nivîskar Şamîlê Sêlim Esgerov (1928-20.05.2005)09:53Zümrüd Məmmədovanın yubileyinə həsr olunmuş elmi-seminar keçirilmişdir.19:58Европейские страны и палестинское государство: на пути к коллективному признанию?19:44İRADƏ MƏLİKOVANIN “MƏN FƏXR EDİRƏM Kİ, AZƏRBAYCANLIYAM” KİTABININ TƏQDİMATI KEÇİRİLİB20:13Бронзовый медальон Султана Мехмета Фатиха продан на аукционе в Лондоне за 1,4 миллиона фунтов стерлингов13:28Çöl adamının “fərqli” şüuru zamanı və məkanı müəyyən edir00:31İRANDA HAKİMİYYƏTİN YENİ SOSİAL BAZA AXTARIŞI19:15Türkiye, Greece strengthening mutual understanding on fighting terrorism: President Erdogan18:58Сможет ли Греция правильно оценить видение Турцией перспектив сотрудничества?18:48AZERBAYCAN DEMOKRAT FIRKASININ DEVLETÇİLİK SİYASETİ (1945-1946)18:25AZƏRBAYCAN DEMOKRAT FİRQƏSİNİN DÖVLƏTÇİLİK SİYASƏTİ (1945-1946-CI İLLƏR)19:41RUSİYA ATOM BOMBASI ATMAQLA, İRAN DA ONU YARATMAQLA TƏHDİD EDİR19:44Пробуждение природы в Турции отмечают традиционным цыганским фестивалем Какава21:20Güney Azerbaycan folklorunda halkın hayatı ve ulusal kimlik işaretleri21:123.Mikro Dünya Savaşı16:46Şərqşünaslıq İnstitutunda “44 günlük Vətən müharibəsi İran mediasında” kitabı çapdan çıxıb14:42MİLLİ ADƏT-ƏNƏNƏLƏRİN QORUNMASI MULTİKULTURALİZMİN BAŞLICA ŞƏRTİDİR14:35FARS SÖZÜ FƏ BU SÖZ OLAN SÖZ BİRLƏŞMƏSİ FARSLARIN MİLLİ KİMLİYİNİN QORUYUCUSUDUR17:21KANT VƏ TANRI MÖVCUDLUĞUNU SÜBUT ÜÇÜN PRAKTİKİ SƏBƏB17:09İRANIN DOSTU KİM, DÜŞMƏNİ KİM19:31ASELSAN меняет ситуацию в области радиоэлектронной борьбы13:21Новые горизонты в отношениях Турции и Ирака
САМОЕ ЧИТАЕМОЕ
  1. “Kinomexanikin qayıdışı” (“Kinomexaniki oqardemon”): Talış dilində dünya səviyyəli ilk bədii-sənədli filmin sehrli aləmi...
  2. Yalan-palan iran
  3. КУШАНСКОЕ ЦАРСТВО – БУДДИСТСКАЯ ИМПЕРИЯ ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ И ИНДИИ
  4. О ПЕРСПЕКТИВАХ РАЗВИТИЯ ТЮРКСКОГО МИРА
  5. MANTRA MEDİTASİYA.
  6. Pezeşkiyanın hicab problemləri
  7. Ərzin əşrəfi Naxçıvan (2-ci hissə)
  8. Nizip Ticarət Palatasına üzv iş adamlarından ibarət nümayəndə heyəti Azərbaycan-Türkiyə İş Adamları Birliyinin qonağı olub.
  9. Hz. İsa (ona salam olsun) nə üçün atasız doğulub?
  10. Ərzin əşrəfi Naxçıvan (3-cü hissə)
  11. İranda yaşayan xalqlar dövlətçiliyə təhdididirmi?
  12. Iranda hicabı cərimələrlə "sevdirmək" istəyirlər
  13. PEZEŞKİYANIN 1001 DƏRDİ VƏ EHTİMALLAR
  14. Ərzin əşrəfi Naxçıvan (4-cü hissə)
  15. Азәрбайҗан тарихчысы Бакудагы беренче татар актрисалары турында: Аларга янаулар булган
  16. Ərzin əşrəfi Naxçıvan (1-ci hissə)
  17. Начался прием заявок на участие в конкурсах TEKNOFEST-2025 в ТРСК
  18. Лиля Брик- муза Владимира Маяковского
  19. Hicabsız İran
  20. «Разложение мозга»: как избежать негативного воздействия соцсетей?
  21. Влияние Турции на переходный процесс в Сирии
  22. Как будет формироваться новый период в Сирии после Асада?
  23. Герои летописей и «Слово о полке Игоревом»: Династия Шаруканидов.
  24. 12 ölkənin hüquqşünasları Bakıda: Cinayət hüququ müzakirə olundu
  25. İnsanlar niyə pirlərə gedir
  26. Монгольская средневековая письменная культура
  27. Uşaq adlarında dünyəviləşmə tendensiyası?
  28. Humeyni'nin şiirlerinde tasavvufi motifler
  29. 2023-cü ildə Bəşər Əsəd İran prezidenti İbrahim Rəisini təmtəraqla qəbul etmək istəməyib
  30. İRAN BAŞINA HARANIN DAŞINI SALSIN?
  31. Договор России и Ирана закрепил, что делать сторонам в случае агрессии (полный текст Договора)
ОПРОС

Где будете встречать Новый год?


 
«    Yanvar 2025    »
B.e.Ç.a.ÇC.a.CŞB
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
ГАЛЕРЕЯ